Čo dokáže slovenská mama? Starať sa o rodinu i rozbehnúť vlastný projekt

0

Andrea Kováčová založila pred troma rokmi úspešný startup na pomoc študentom pri hľadaní si prvej práce. Počas rodičovskej dovolenky spustila facebook-ový projekt Čo dokáže mama, kde mamy ponúkajú svoje výrobky alebo služby. Jedna z najúspešnejších začínajúcich podnikateliek roku 2014 znovu dokázala, ako sa dá reálne pomáhať zraniteľným komunitám. A netreba k tomu ani obrovský kapitál.

Ako vznikol projekt Čo dokáže mama?

Spontánne. Ja sama som na rodičovskej dovolenke s dcérkou Peťkou. Popri každodennej starostlivosti o dieťa a domácnosť sa prirodzene túžim realizovať v tom, čo ma baví. A tak som našla svoj talent v maľovaní obrazov a doučovaní angličtiny.

Po rozhovoroch s mojimi priateľkami – mamami som zistila, že každá z nás potrebuje počas dňa určitú psychohygienu, venovať chvíľu svojej záľube, niečo tvoriť, vyrábať alebo sa iným spôsobom realizovať. Rozhodla som sa tieto mamy spojiť. Aby sme si mohli navzájom prezentovať svoju tvorbu, inšpirovať sa, radiť si a povzbudzovať sa. A aby každý videl, čo dokáže mama. Vytvoril sa tak úplne nový trh, aký na Slovensku, ani v okolitých krajinách doposiaľ neexistoval.

O čo konkrétne ide?

Projekt pomáha mamám, ktoré doposiaľ vyšívali, háčkovali alebo ponúkali hodiny tanca iba pre svoje priateľky popri staraní sa o deti a rodinu, nájsť si ďalších záujemcov o svoje výrobky či služby.

Ponúka im zadosťučinenie za prácu, pochvalu a uznanie od stoviek iných mám v projekte a motiváciu venovať sa svojej záľube aj ďalej, príp. si otvoriť živnosť. Verím, že to z dlhodobého hľadiska prinesie trefné riešenie problému nezamestnanosti žien pri začleňovaní sa na pracovný trh po ukončení materskej/rodičovskej dovolenky.

Namotivoval projekt už niektoré mamy podnikať?

Väčšinu mamín nepoznám osobne, keďže sa projekt veľmi rozrástol. Čo však viem, mnohé sú už malé podnikateľky. Rozbehnúť podnikanie sa im podarilo práve na materskej, popri deťoch.

Mnohé z nás počas tohto obdobia kompletne zmenia svoje priority. Zrazu zatúžia viac pracovať na svojich snoch a skĺbiť prácu s rodinou. Zarábať z domu, a ešte k tomu na svojej záľube, je ideálnym riešením. Verím, že vďaka môjmu projektu, mamy cítia veľkú podporu vo svojej tvorbe, ktorá sa môže časom pretaviť aj v založenie firmy.

Prečo ste si vybrali sociálnu sieť ako komunikačnú platformu projektu?

Z predošlých podnikateľských skúseností som sa naučila, že môžete mať akýkoľvek kvalitný web, tím či investíciu, keď nemáte za sebou komunitu ľudí, ktorých váš projekt baví a fandia vám. Pred púšťaním sa do rozsiahlejších investícií som chcela najskôr zistiť, či by mal môj nápad podporovateľov a či sa bude maminám páčiť.

Ani vo sne som netušila, že sa projekt takto rýchlo rozrastie. Za polroka fungovania sa do skupiny Čo dokáže mama na facebooku pridalo vyše 4 500 mamičiek, ktoré spoločne uverejnili viac ako 12 000 výrobkov a služieb.

Naše výrobky doslova obleteli svet. Dostávame pozitívne reakcie od ľudí z Ameriky, Japonska či Dubaja. Ozývajú sa mi mamy z Californie, Švajčiarska aj Brazílie, či by mohli založiť Čo dokáže mama vo svojej krajine. A práve preto som sa rozhodla posunúť projekt vpred a začala som pracovať aj na tvorbe webovej stránky www.codokazemama.sk s eshopmi mamičiek.

Ako reagujú mamičky na túto šancu realizácie?

Musím upozorniť, že ony sa realizovali aj predtým. Čiže tento projekt im nedal šancu realizovať sa, ale šancu ukázať svetu, čo už dávno predtým robili. A z ich reakcií usudzujem, že sa im to páči.

Čo všetko ponúkajú?

Tak to by ste sa divili. Všetko možné od výmyslu sveta. Háčkované hračky, výšivky a iné ručné práce, doučovanie, kurzy jogy, rôzne workshopy a semináre, pomoc s účtovníctvom, laktačné poradenstvo. Mamy varia, pečú, organizujú podujatia, robia grafické návrhy a webové stránky. Jedna mamina dokonca nakódila hru na mobil pre svoju dcérku, ktorú sme si mohli ostatné stiahnuť. A to všetko po nociach, počas ktorých ešte odbiehajú k deťom. Slovenské mamy sú proste šikulky.

Slovenské ženy sa často obávajú pustiť sa do podnikania. Chýba im motivácia, informácie. Dá sa im pomôcť?

Keď som zakladala v minulosti firmu, mojou najväčšou obavou bolo, kde získať prvých zákazníkov, keď ma ešte nikto nepozná. Verím, že tento „strach“ dnes už maminy nemusia mať. Svojich prvých zákazníkov získavajú cez Čo dokáže mama. A všetko ostatné v podobe motivácie a informácií už príde samo.

Okrem predaja na sociálnej sieti, ako ich ešte inak spájate?

Je toho veľa. Už pravidelne organizujeme MAMA TRHY v rôznych slovenských mestách. Na normálny trh sa mama nevyberie. Veď kde by dala na pol dňa deti? Oslovujem na spoluprácu primárne centrá, kde môžu prezentovať svoje výrobky a o deti majú za ten čas postarané.

Okrem toho sa snažím všemožne podporiť marketing ich tvorby. Organizovala som súťaž O najkrajší výrobok od mamky 2015, kde výherkyňa získa rozsiahle mediálne zastúpenie. Boli sme s partiou mamičiek pozvané do televíznych relácií. Každý deň uverejňujem mamičkovské novinky, motivačné myšlienky, povzbudenia, dobré správy a vytvorila som prvý produkt, ktorý výrazne mamám pomôže v marketingu ich tvorby.

A to?

Už pol roka sledujem maminy, ako uverejňujú svoju tvorbu na facebooku. Pozorujem spôsob ich komunikácie, technickú zdatnosť s facebookom a postupne si zapisujem, čo potrebujú zmeniť, aby získali viac záujemcov, klikov a lajkov. Rozhodla som sa urobiť webinár O marketingu na facebooku šitý na mieru mamám, kde im hravou formou vysvetlím zákonitosti získania čo najväčšej virality.

Aké máte plány do budúcna?

Snažím sa veľmi rýchlo reagovať na to, čo mamy potrebujú a čoho sa dopytujú. Nie každá vie napr. štrikovať, viesť účtovníctvo, či ovláda cudzí jazyk. Preto som od nového roka začala s novou iniciatívou – otváraním tzv. Kreatívnych priestorov pre mamy. Môže sa zapojiť akékoľvek rodinné centrum, škôlka či škola, ktorá poskytne priestor, kde si budú mamy organizovať workshopy a navzájom sa jedna od druhej učiť.

Čo považujete za najväčší úspech projektu?

Mamy sa vedia veľmi rýchlo nadchnúť pre dobrú vec. Rady pomáhajú slabším či chorým, najmä, keď ide o deti. Raz mi prišiel veľmi milý email od mamičky – Žanetky. Písala o tom, ako po smrti dcérky založila detský hospic v Nitre, na ktorý potrebuje peniažky a či by sa našla nejaká mamka z našej skupiny, ktorá by jej darovala svoj výrobok do burzy. Jej prosbu som uverejnila s nádejou, že sa nejaká dobrá duša nájde. Spustila sa úplná lavína. Celý november mamky šili, háčkovali, plietli, maľovali a ináč tvorili. Svoje výrobky potom posielali Žanetke, ktorá ich predávala. Predalo sa v sume 582 eur, ktoré poputujú na detský hospic Pod krídlami Dominiky, aby ťažko choré detičky mohli byť v posledných chvíľach doma a nič im nechýbalo. Následne na to sme zorganizovali aukciu, kde sme dražili výrobky. Bolo úžasné, ako sme sa spojili, zabojovali a vytvorili malý veľký zázrak.

Zhovárala sa Jana Katreniaková

4

Odkazy od mamičiek

„Nachádzam tu inšpiráciu a povzbudenie aj pre moju tvorbu, okrem toho si môžem pokúpiť fakt kvalitné a originálne výrobky, služby, dokonca doma dopestované ovocie a zeleninu.“

Michaela

„Čo dokáže mama je originálny nápad. Koncept, ktorý nie je okukaným startupom, ale ponúka aj pridanú hodnotu. Posunul moje hranice. Jedno dieťa = žiadne dieťa  a ako double mama môžem povedať, že aj vďaka nemu som sa presvedčila, že ešte mám v zálohe akú-takú časovú rezervu.“

Adela

„Projekt je nápaditý a má veľkú budúcnosť pre ženy – mamy, ktoré sa ešte nenašli a hľadajú sa, alebo nemali odvahu začať rozvíjať svoj talent, tvorivosť až do možnosti svojej budúcej profesie alebo biznisu. Je to veľká príležitosť ako dať  ženám návod,  kde sú ich možnosti. Pre mňa osobne je to rozvoj aj môjho biznisu.“

Henrieta

O mojej knihe O Dorotkinom mliečku sa vďaka projektu Čo dokáže mama mohlo dozvedieť viac mamičiek a ich detí, pre ktoré je určená. Som rada, že niekto ocenil energiu, náročnosť projektu a predovšetkým osvetu, ktorú kniha prináša.

Diana Vasilenkova, mama a autorka knihy O Dorotkinom mliečku

 

Odpovedať