Dovoľte si dovolenku na jachte

0

Janka Escher Pavel Pribiš sa vďaka dobrému nápadu a profesionálnym skúsenostiam v oblasti starostlivosti o zákazníka odhodlali na vskutku odvážny krok. Opustili stabilnú prácu u svetového lídra cestovného ruchu  a vydali sa na vlastnú plavbu nie vždy vľúdnymi prúdmi podnikania. O ich online portáli na prenájom jácht – Boataround – sme sa porozprávali so spoluzakladateľkou.

Jani, čo je Boataround a ako si sa k nemu dostala?

Je to online vyhľadávač jácht. Nezáleží, či ste skúsený jachtár alebo úplný nováčik na mori, ktorý si prenajíma jachtu s kapitánom. Ponúkame k prenajatiu široký výber plachetníc, katamaránov a motorových jácht. Sprostredkúvame zážitkovú dovolenku, ktorá je navyše cenovo dostupná. Podľa typu jachty sa posádka zmestí do rozpočtu často nižšieho ako sú ceny ubytovania v apartmánoch či hoteloch.

Boataround sme založili spolu s mojim dlhoročným kolegom a kamarátom Pavlom. Ten, ako skúsený jachtár, musel, napriek dlhoročnej práci v online biznise, každý rok bojovať so zdĺhavým “offline” procesom rezervácie jeho dovolenky na jachte. A podnikateľský nápad bol na svete. Spojili sme sily a skúsenosti a spustili Boataround, aby bol prenájom jácht jednoduchý, ponuka široká a ceny výhodné.

Máte teda za sebou zaujímavé pracovné skúsenosti v zahraničí.

V Booking.com sme najprv z Rakúska rozbiehali slovenský trh a postupne sa prepracovali na Senior manažérske pozície v Maďarsku a v Thajsku. Pavel pre nich otvoril a vybudoval prvú maďarskú pobočku a pôsobil v Budapešti ako Area manager. Ja som bola vyslaná do Thajska, nastaviť operatívne procesy a neskôr som sa starala o obchod a vzťahy so svetovými hotelovými sieťami na pozícii Senior Account Managera Chains.

Obaja sme sa po rokoch strávených v zahraničí a pracovaní v medzinárodnej spoločnosti chceli vrátiť na Slovensko, zúročiť nadobudnuté skúsenosti a vybudovať vlastnú firmu. Táto skúsenosť nás naučila nebáť sa vykročiť z vlastnej komfortnej zóny a vždy mať zákazníka v centre pozornosti. V spojení s Pavlovým podnikateľským nápadom to potom už bol len krôčik na palubu nášho Boataround.

Nemali ste strach odísť z fungujúcej a prosperujúcej firmy do neznáma? Čo bolo najťažšie pri prechode zo stáleho zamestnania na podnikanie?

Strach určite nie. Skôr sme boli plní očakávania. Iste, opustiť pravidelný príjem a sľubne napredujúcu kariéru znamenalo „ísť s kožou na trh“. Za ten pocit, keď je zákazník spokojný so servisom a prenajme si cez vás aj na ďalší krát, to ale jednoznačne stojí.

V akej fáze sa nachádza váš startup v tejto chvíli?

Portál je online od mája tohto roku a momentálne si zákazníci môžu vybrať z ponuky viac ako 515 jácht v 18-tich destináciách, v akomkoľvek období roka. Okrem populárneho Chorvátska ponúkame aj Grécko a Malorku, Tenerife, Turecko či Sardíniu. Počas nášho rozhovoru spúšťame Karibik a ďalšie jachtárske krajiny.

Sústreďujeme sa na rozširovanie našej ponuky a zabezpečenie najlepších cien. Aktuálne letu vládnu cenovo zaujímavé last minuty a špeciálne zľavové kupóny pre nových zákazníkov.

Boríte sa momentálne s nejakými problémami? Financie, mentorská pomoc, …

Rozbehnúť firmu je pre nás v mnohých ohľadoch veľká výzva. Ale riadime sa myšlienkou „lean startup“ a každé naše investované euro musí mať svoje opodstatnenie. Príklad: namiesto drahého vybavenia kancelárie radšej urobíme reklamu na internete.

Tiež musím povedať, že sme mali šťastie a networking nám do cesty priniesol viacerých kvalitných mentorov a ľudí, ktorým sme vďační za ich konštruktívnu spätnú väzbu a motiváciu.

Ako funguje Boataround?

Jednoduchým prenájmom jachty na našej stránke. Stačí si vybrať destináciu alebo sa inšpirovať ponukou plavidiel. Poradíme v každom bode procesu, od výberu jachty, po zaistenie doplnkových služieb alebo odporučenie plavebnej trasy. Vieme napríklad k jachte zabezpečiť kapitána alebo pre záujemcov aj certifikované kapitánske skúšky.

Ako sa dostávate k ponuke jácht?

Všetky ponúkané jachty najprv preverujeme nakoľko nám záleží, aby ľudia nemuseli zažívať nepríjemné prekvapenia pri preberaní jachty.

Príkladom sú reálne fotky ponúkaných jácht, kde je vždy odfotené aj meno jachty. Ak jachta nemá vlastné fotografie, nezaregistrujeme ju, pokiaľ ich nezískame. Jachty musia mať tiež potrebné poistenia a licencie.

Kto sú vaši zákazníci?

Tí, ktorí chcú objavovať nové obzory a spoznávať krajiny bez obmedzení statického ubytovania či cestných komunikácií. Hľadajú nové zážitky a vedia, že v cene, ktorú by zaplatili za priemerné ubytovanie pri mori, je s nami možné dovolenkovať rovno na mori. Pre firmy je to napríklad originálny spôsob team buildingu.

Čo zabezpečujete pre zákazníka?

Hlavne jednoduchý a bezpečný proces prenájmu jácht (plachetníc, katamaránov, atď.). Náš zákazník presne vie, akú jachtu si požičiava, a čo ho to bude stáť. Všetky poplatky sú zákazníkovi komunikované a nehrozia nemilé prekvapenia na mieste.

Vieme tiež zabezpečiť doplnkové služby, ako napríklad kapitána či kapitánsky kurz a samozrejme počas celého procesu sme našim zákazníkom plne k dispozícii. Či už potrebujú poradiť s tipmi na plavbu alebo dokonca naplniť chladničku pri príchode. Áno, aj to vieme, v prípade potreby, sprostredkovať.

Po plavbe vyplnia zákazníci spätnú väzbu na plavidlo aj poskytnuté služby. Tým zároveň predávajú svoju reálnu skúsenosť ďalším jachtárom.

Máte na trhu konkurenciu?

Snažíme sa dohliadať najmä sami na seba a nepoľavovať v našich nárokoch. Samozrejme je dôležité vedieť, čo sa na trhu a v zahraničí deje, ale je ešte dôležitejšie mať v ponuke tú jachtu, ktorú zákazník hľadá a v destinácii, kde ju hľadá. Tam je náš focus a naša priorita.

Ste pomerne mladý startup. Ako si hľadáte nových zákazníkov?

Zákazníkov oslovujeme hlavne cez webmarketing. Z nových zákazníkov sa nám tiež stávajú vracajúci sa klienti a naši „ambasádori“, ktorí šíria referencie ďalej. Dôležitá je pre nás komunita sociálnych sietí. Svoje urobí aj naše nadšenie pre projekt v okolí.

Ubehol polrok odkedy ste spustili web s ponukou jácht. Neľutujete svoje rozhodnutie podnikať? 

Absolútne nič neľutujeme.

Práve v komunikácii s našimi klientmi čerpáme ďalšiu motiváciu a energiu pokračovať a rozvíjať naše služby. Jachting je na Slovensku čoraz populárnejší a my veríme, že aktívne prispejeme k jeho rozvoju a priblížime ho ešte väčším skupinám.

Plány do budúcna?

Pokračovať vo všetkom už spomenutom. Počúvať klienta a rozširovať ponuku jácht a destinácií.

Jednoducho vždy vidieť zákazníka ako kapitána jachty Boataround.

Rozhovor pripravila Jana Katreniaková

Odpovedať