Gigi Wang: Nebojte sa riskovať a vyjdite zo svojej komfortnej zóny

0

Gigi Wang má ako poradkyňa pre US Market Access Centerna starosti rozvoj začiatočnej fázy podnikateľských programov zameraných na výskumníkov, akademikov a podnikateľov. Je presvedčená, že slovenské startupy majú obrovský potenciál pre globálny trh. Nesmú sa však báť riskovať a vyjsť zo svojej komfortnej zóny.

Aká bola vaša prvá skúsenosť ako startup podnikateľky?

Jeden z mojich prvých startupov bol Pacific Internet. Bol to druhý poskytovateľ internetu v Singapure. V tom čase bolo na internete už takmer 1 % populácie. Našou úlohou bolo dostať internet do povedomia zákazníkov (podnikov a spotrebiteľov), vysvetliť im ako im môže zlepšiť život i v práci a presvedčiť ich, aby si ho kúpili.

V čom sa táto práca odlišovala od tej pre spoločnosti akými sú Exxon alebo AT&T?

Chod firmy nie je tak nastavený ako v zavedenej spoločnosti. Ako podnikateľ musíte vymyslieť a rozvíjať váš produkt alebo službu, musíte na ne získať peniaze, vybudovať tím, nastaviť si procesy riadenia spoločnosti, identifikovať zákazníkov a veľa ďalších vecí, vrátane čistenia kancelárie a vynášania odpadkov.

Ale to je to, čo je na startupoch tak vzrušujúce, nie? Podnikatelia si musia zvoliť vlastné cesty.

Presne. Zvoliť si vlastnú cestu, identifikovať potreby zákazníkov, vyvinúť výrobok alebo službu, ktoré tieto potreby naplnia je vzrušujúce a profesionálne vás to uspokojuje.

Kto alebo čo vás v živote najviac inšpirovalo?

Veľa udalostí a ľudí. Človek, ktorý ma však najviac inšpiroval, bola moja babička. Keď mala asi 65 rokov, prisťahovala sa do USA. Kým čakala na svojho muža, bývala so mnou 3 mesiace.  Nevedela ani slovo po anglicky. Bola veľmi pozitívny človek a rada sa stretala s novými ľuďmi. Keď som bola v práci, išla do miestnych potravín a primäla predavača, aby ju previedol po obchode a naučil ju anglické slová ako “mlieko”, “vajcia”, a pod. Naučila ma, že sa nesmiem báť nových situácií a opustiť svoju komfortnú zónu, spoznať nové kultúry, zážitky a čo je najdôležitejšie, budovať si vzťahy s ľuďmi.

Ste na Slovensku prvý raz. Ako sa vám tu páči?

Milujem Slovensko, najmä ľudí. Sú tiež veľmi pozitívni a túžia spoznať nových ľudí a veci, napredovať v živote, posúvať dopredu spoločnosť a svoju krajinu. Ľudia, ktorých som stretla boli veľmi inteligentní, pracovití a priateľskí.

Ako zahraničie vníma región strednej a východnej Európy čo sa týka inovácií a technologického pokroku?

Tento región sa stáva veľkým zdrojom talentov a potenciálnych úspešných startupov. Poznám mnoho technologických spoločností, ktoré outsourcujú prácu na šikovných developerov v tomto regióne.

Ste v Silicon Valley členom niekoľkých poradenských inštitúcií, ktoré sú orientované na podnikanie. Z vášho pohľadu, prečo sa toto miesto stalo mekkou inovácií a technologického pokroku, čiže domovom pre mnohé startupy?

Obrovských úspech Silicon Valley je v jeho ekosystéme. Hovoríme o prístupe ku kapitálu (rizikový kapitál, anjelskí investori, investori do strategických podnikov…), špičkových vzdelávacích inštitúciách produkujúcich top talenty a nápady, korporáciách, ktoré podporujú inovácie a podnikanie, networkingových organizáciách, ktoré združujú rôznych hráčov za účelom spolupráce a poskytovateľoch služieb (právnici, účtovníci, ľudské zdroje a pod.). Všetci podporujú začínajúce podniky v mnohých ohľadoch.

Jeho hlavným znakom je otvorená kultúra, ktorá podporuje spoluprácu. Prvky tejto kultúry zahŕňajú: 1) dôveru a otvorenosť 2) podstupovanie rizika 3) sieťovanie a spoluprácu 4) integritu vzťahov (win-win-win postoj), 5), podiel na bohatstve (každý dostane svoj podiel) 6) zdieľanie informácií a prenášanie zodpovedností na zamestnancov (cení sa vklad každého) a 7) nízky level závisti.

Ako internetový priekopník ste sa významne podieľala na vývoji internetovej infraštruktúry v Singapure. Z kultúrneho hľadiska, v čom to bolo iné/podobné ako práca na technologicky zameraných projektoch v Ázii?

Najväčšou výzvou pri podpore inovácií a podnikania v Ázii je, že tam chýbajú prvky kultúry, ktoré som vyššie vymenovala. A to najmä podstupovanie rizika a podieľanie sa na bohatstve.

Vráťme sa späť k predchádzajúcej otázke: ako vnímate Slovensko v porovnaní s USA alebo Singapurom?

Ak berieme do úvahy slovenskú kultúru myslím, že je niekde medzi USA a Singapurom. Zdá sa, že Slováci majú viac odvahu riskovať a majú viac voľnosti na sebarealizáciu. Jedným z problémov v Singapure je to, že vláda je príliš silná a často hovorí ľuďom, čo majú robiť a ako žiť. To odrádza ľudí od toho, aby sa cítili natoľko silní, aby robili vlastné rozhodnutia a skúšali veci na vlastnú päsť. Slovensko potrebuje podporovať začínajúcich podnikateľov, ale dbajte na to, aby sa vláda príliš neangažovala pri pomoci, pretože potom nie sú podnikatelia dostatočne iniciatívni.

Mať len “geniálny” nápad samozrejme pre úspech nestačí. Čo teda podľa vás robí dobrého podnikateľa?

Nie je to osobnosťou, pretože medzi úspešnými podnikateľmi vidíte celý rad rôznych osobností. Je to kombináciou motivácie a správneho prístupu k spracovávaniu cenných informácií od zákazníkov a poradcov a následné prispôsobenie svojich výrobkov alebo firmy spätnej väzbe s cieľom uspieť.

Čo pomôže vytvoriť tú správnu osobnosť? Je to vôbec možné?

Podnikatelia potrebujú zistiť, kde majú slabiny a potrebujú buď rozvíjať svoje zručnosti v týchto oblastiach alebo si najať ľudí, ktorí im tieto „diery“ pomôžu zaplátať. To zahŕňa naučiť sa byť spoločenským s cieľom vybudovať si vzťahy s potenciálnymi zákazníkmi, zamestnancami, partnermi, investormi a pod.

Počas roadshow ste sa mali možnosť stretnúť a hovoriť s niekoľkými slovenskými podnikateľmi. Aký bol váš dojem z týchto stretnutí?

Na Slovensku existuje celý rad podnikateľov, ktorí majú potenciál pre globálny trh (majú mu čo ponúknuť) a chcem vyzdvihnúť aj silu tímu.

Myslíte si, že niektoré z týchto projektov by uspeli na americkom trhu?

Venzeo má tieto predpoklady a veľmi silného CEO/zakladateľa, ktorý sa zdá, že chápe prvky úspešného startupu a ktorý vyzerá, že má potenciál byť dobrým vodcom.

Gigi Wang je v súčasnosti členkou predstavenstva a emeritným predsedom MITEF/Stanford Venture Lab (VLAB), ako aj členkou poradného zboru v US Market Access, Mobility Ventures, iGlobe Partners a viacerých podnikateľských pracovných skupín. Ako internetový priekopník založila v roku 1996 TRUSTe, tzv. internetový privátny program a v Singapure zahájila projekt Pacific Internet.

 

Odpovedať