Prečo umelci zlyhávajú v podnikaní a ako sa z umelca môže stať podnikateľ

0

Každý pozná klišé výraz „hladujúci umelec“. Už rodičia odrádzajú svoje deti od profesionálnej dráhy umelcov v strachu, že ich deti sa nebudú vedieť uživiť.

Dnešná spoločnosť oslavuje podnikateľov, ktorí vytvárajú úspešné firmy. Vedeli ste však, že umelci a podnikatelia majú veľa spoločného? Obaja majú radi vlastné tempo, podstupujú riziká a tvoria. Obaja majú víziu a potrebu niečo vytvoriť. ​​Prečo je to teda tak, že mnoho umelcov stroskotáva v pozícii podnikateľa, ak je medzi nimi toľko podobnosti? Čo spraví z niekoho Vincenta Van Gogha, géniusa, ktorý zomrel chudobný, a z niekoho Thomasa Kinkadeho, umelca, ktorý sa stal jedným z najbohatších?

Prečo mnoho umelcov zlyháva v podnikaní

Hlavným dôvodom je, že nedokážu identifikovať životaschopný trh, na ktorom by mohli uspieť. Tvorba umenia je sebecká činnosť. Umelci načúvajú vnútornému hlasu, ktorý ich poháňať tvoriť. Je to úžasná vec. Umenie dokáže pohnúť našimi citmi, prenesie nás do nových svetov a je inšpirujúce. Vytvárať dobré umenie je však náročné. Vyžaduje si veľa introspekcie a hľadania.

Umelecké vlohy ale nestačia na prevádzku životaschopného podniku. Mnoho umelcov, ktorí idú do biznisu, to skúšajú s tričkami alebo reprodukciami. Zvyčajne zlyhajú, pretože ich to nebaví. Je to nekomplikovaný trh a preto tam vládne veľká konkurencia. Okrem toho, veľkosť trhu s reprodukciami je značne obmedzená. Kupujú si ich väčšinou buď študenti umenia, alebo kolegovia umelci.

Ľudia si zvyčajne kúpia tričko, lebo sa s ním stotožňujú. Ich popud nemusí byť hneď umelecký. Takže, keď dôjde na podnikanie, umelci musia premýšľať nielen o tom, čo chcú robiť, ale tiež o tom, čo by chceli ich zákazníci kúpiť.

Po čom je dopyt a ako ho môžu naplniť jedinečným spôsobom? Zjednotenie umeleckej vášne s potrebou trhu je výzvou pre umelcov, ktorí chcú podnikať.

Rozdiel medzi umelcom a dizajnérom

Spočíva v nastavení mysle. Prístup dizajnéra je úplne iný ako umelca. Dizajnér neustále myslí na koncového užívateľa. Robí si prieskum trhu, identifikuje problém a potom cez umelecké schopnosti vytvorí niečo, čo napĺňa potrebu trhu.

To je dôvod, prečo je tvorivé hľadanie riešení jednou z najdôležitejších vlastností dobrého dizajnéra. Umelci budú úspešnejší v podnikaní, ak budú myslieť skôr ako dizajnéri. Mali by premýšľať o tom, ako môžu svoje umenie využiť na riešenie problému. Aký produkt alebo službu ľudia potrebujú a ako im môžu tieto potreby naplniť? Ako môžu potešiť ľudí so svojím umením a zároveň vyriešiť ich problém?

Podnikateľ

Podnikatelia sú tvorcovia systémov. Ich umením je vytváranie vlastného podnikania a dizajn je len jedna časť systému. Musia zvážiť oveľa viac aspektov, či už sú to marketing, predaj alebo služby zákazníkom.

Dôvodom, prečo Vincent Van Gogh zomrel sám a v chudobe nebolo to, že jeho umenie nebolo dobré. Bolo to preto, že nebol podnikateľom. Na trhu nebol aktuálny dopyt po jeho obrazoch a on sám nevedel, ako dopyt vytvoriť.

Čo sa týka Thomasa Kinkadeho, napriek skutočnosti, že kritici jeho umenie nenávideli, bol schopný úspešne ponúkať a predávať svoju prácu mainstreamovej Amerike. Bol to veľmi dobrý podnikateľ a šikovný obchodník. Sám sa označil ako “maliar svetla.” Kinkade si vybudoval škálovateľný obchodný model a výrobný systém. Mal továreň na výrobu reprodukcií a pracovníkov, ktorí na výtlačky nanášali farby tak, aby sa javili ako unikátne maľby. Takto bol schopný účtovať tisíce dolárov za reprodukciu, pretože bola skôr maľbu ako výtlačkom. Zákazníci od neho odchádzali spokojní, že si kúpili obraz od “maliara svetla”.

Hrdinovia medzi podnikateľmi

Ako umelec a podnikateľ premýšľam nad tým, čo chcem vytvoriť a ako si tým zarobiť na živobytie. Mám veľa podnikateľských hrdinov: Walt Disney, Jim Henson či Steve Jobs. Čo majú všetci títo podnikatelia spoločné je, že ich podnikanie je umením.

S vášňou budovali svoje firmy. Walt Disney chcel napríklad vyrábať animované filmy, najprv krátke a potom celovečerné. Jim Henson chcel ukázať, že bábkové divadlo by mohlo byť skutočnou umeleckou formou prinášajúcou príbehy. A samozrejme Steve Jobs chcel sprístupniť technológie pre bežného človeka cez pekný dizajn.

Ak chce byť umelec úspešný v podnikaní, potrebuje pri vytváraní výrobku premýšľať skôr ako dizajnér a musí prijať rolu staviteľa systému.

Inšpirujte sa

Čo vás motivuje? Aké je vaše umenie? Nasaďte si svoj dizajnérsky klobúk a premýšľajte o výrobku alebo službe, ktorú môže poskytnúť a ktorá rieši problém. Keď začnete podnikať, stanete sa staviteľom systému a budete nosiť viac klobúkov. To je tá chvíľa, keď sa z vás stane podnikateľ! Nebojte sa začať. Existuje veľa dobrých zdrojov a ľudí, od ktorý sa dá učiť.

Autor: Arree Chung, zakladateľ LiveInAStory.com, firmy, ktorá predáva detské dekorácie na steny, kreslené umelcami

Odpovedať