Slovenské startupy bodovali vo Viedni

0

Desať slovenských startupov malo vďaka iniciatíve Startup Sharks možnosť predstaviť svoj projekt v zahraničí a „uloviť“ si investora či partnera na spoluprácu. Slovak Business Agency (SBA) vyslala do Viedne na najprestížnejšiu európsku technologickú konferenciu Pioneers Festival top 10 slovenských firiem. Slováci sa v konkurencii ďalších takmer 1 600 európskych a svetových startupov nestratili.

Festival o budúcnosti technológií

Koniec mája patril vo Viedni startupom. Niekdajšia rezidencia Habsburgovcov a dnešné sídlo rakúskeho prezidenta v centre mesta – palác Hofburg – sa stal na pár dní miestom, kde sa stretli ľudia, ktorí veria, že budúcnosť technológií majú v rukách startupy. SBA využila možnosť a stala sa partnerom tohto najväčšieho veľtrhu startupovej komunity v regióne V4, aby pomohla zviditeľniť slovenské firmy prostredníctvom spoločného stánku. Vďaka jej podpore dostali priestor na stretnutie s investormi, podnikateľmi, odborníkmi a médiami na festivale, na ktorý sa dostanú len tí najlepší. Vstupenky boli totiž striktne obmedzené na 2 500 účastníkov.

Medzi 50tkou najlepších

Azda jeden z najväčších úspechov našich startupov na festivale zaznamenala služba Orderlord, ktorá má zefektívniť donášku jedla a je určená pre majiteľov reštaurácií. Prezentácia jej zakladateľov pred početným publikom ju vyniesla medzi 50 najlepších startupov festivalu. Svoj cieľ, dať o sebe vedieť veľkým partnerom a investorom zo sveta, sa im teda podarilo naplniť: „Na Pioneers sme získali záujem viacerých investorov. Niektorí majú v portfóliu najväčšie food delivery firmy na svete a je tam potenciál spolupráce. Okrem toho sme našli viacerých partnerov a zákazníkov, takže sa nám naplnili očakávania ešte lepšie, ako sme si želali,“ povedal Dušan Koutný, CTO & Cofounder Orderlord.

Zabodovali v súťaži o cenu komunity

V konkurencii svetových startupov obstála i jedinečná aplikácia WakesApp bratov Skakalovcov. Ich to-do messenger pre zábudlivcov sa umiestnil v prvej desiatke v súťaži o cenu komunity. Martin Skakala, zakladateľ aplikácie: „Podarilo sa nám umiestniť na siedmom mieste v súťaži o cenu komunity – spomedzi 200 startupov a vyššie ako ktorýkoľvek iný startup zo Slovenska alebo Čiech. Aj na základe toho sa nám ozývajú niektoré médiá a investori so záujmom. Veľmi nám to pomohlo.“

Inšpirovali sa

S investormi sa podarilo stretnúť aj chalanom stojacim za Lingout, lokalizačnou a prekladateľskou aplikáciou. Je dokonca pravdepodobné, že sa v rokovaniach s investormi posunú o investíciu ďalej. Na festivale sa navyše zoznámili s viac ako 50 potenciálnymi klientmi, pričom viac ako 25 sa už na ich portáli lingout.com aj zaregistrovalo. Michal Lenik, CEO Lingout: „Bol som spokojný ako s kvalitou podujatia tak aj kvalitou dodaných služieb od SBA. Samotné podujatie splnilo naše očakávania. Získali sme nové inšpiratívne nápady na vylepšenie produktu a prehlaď o situácii startupov v strednej Európe.“

Nadviazali spoluprácu

Nádejného klienta si našiel aj startup Mapilary, ktorý ponúka logistickú aplikáciu: trekuje „poslednú míľu“ doručenia. Richard Mrava, CEO @ Mapilary o festivale: „Kvalitné podujatie s množstvom startupov, investorov a ďalších účastníkov, ako aj sprievodných podujatí a prednášok. Našli sme ďalšieho potenciálneho klienta, ktorý potrebuje presne to, čo my ponúkame a chce ísť do testingu.

Firme R-DAS Global, ktorá sa zaoberá výrobou elektronických zariadení na zákazku a integráciou on-chip sa naskytla príležitosť spoznať dvoch potenciálnych partnerov. Nadviazali sme kontakt s českou firmou PhoneX Security, s ktorou sa načrtla potenciálna spolupráca v oblasti elektronického zabezpečenia, kde oni majú softvérové riešenia a my hardvérové. Navzájom by sa vhodne dopĺňali,“ hovorí zástupca firmy a dodáva: „Sľubné bolo stretnutie s progresívnou českou bankou Equa, ktorej zástupcov naša karta veľmi zaujala a uvažovali o jej využití pre bezkontaktné platby. Kartu dokonca označili ako najzaujímavejší produkt, s ktorým sa doposiaľ na festivale stretli, čo nás veľmi tešilo. Veríme, že po pozitívnom úvodnom kontakte nadviažeme obchodnú spoluprácu.“

Reality check

Dôležitou pridanou hodnotou festivalu bolo získanie cenného feedbacku. Slováci si medzi konkurenciou z celého sveta mohli overiť, či má zmysel v ich projekte pokračovať. Podľa slov Jána Radolca z Appendino (on-line katalógu sortimentu módnych značiek v rôznych módnych obchodoch), im festival umožnil vidieť, kde sa nachádzajú v porovnaní s ostanými startupmi, či už zo Slovenska alebo zahraničia.

Lukáš Imrich z GoDiscover, platformy, cez ktorú si môžete podľa fotiek zaujímavých častí mesta naplánovať jeho prehliadku: „Vo Viedni sa stretli ľudia z celej Európy i sveta. Bolo zaujímavé hovoriť s inými startupmi, ktoré pracovali v podobnom odvetví. Mojim cieľom bolo hlavne získať kontakt na ľudí, ktorí by sa chceli projektu venovať v budúcnosti a overiť si záujem samotných účastníkov.“

Viktor Štefanák z Firminside (služba, ktorá predstavuje mladé a malé firmy na Slovensku zvnútra): „Potvrdili sme si koncepty, ako škálovať náš biznis oveľa rýchlejšie. Tiež sme zistili, ako fungujú dva veľmi podobné projekty v západnej Európe. Takže to, čo robíme, má veľmi perspektívnu budúcnosť.“

Investorov a médiá zaujal startup Minty, predajná platforma pre profesionálnych ilustrátorov, prostredníctvom ktorej môžu predávať svoje diela. Za Minty Petra Kemková: „Podarilo sa nám prezentovať spoločnosť pred slovenskými médiami a rakúskym investorom z Pioneers Ventures.“

Majú ambíciu vyplniť medzeru na trhu

Zúčastniť sa 100 hodín výnimočného networkingu dostal aj ďalší zaujímavý slovenský startup Evnt.ee. Je to platforma, ktorá pomáha organizovať podujatia veľmi interaktívnou formou. Ivan Minárik o dojmoch z Viedne: Dostali sme výbornú možnosť vyskúšať si prezentovanie vlastného produktu na festivale svetového významu. Pioneers nám pomohol naštartovať komunikáciu s viacerými možnými zákazníkmi, ktorých náš (budúci) produkt celkom oslovil. Potvrdili nám naše domnienky, že takýto produkt im v ich biznise chýba. Tiež sme zaujali množstvo okoloidúcich ako budúcich používateľov našej služby a všeobecne mám pocit, že sme zanechali dobrý dojem. Nápad sa páčil a získali sme množstvo (pozitívnej) spätnej väzby.“

Nepremeškajte ďalšie startup podujatia

Slovenskí startupisti majú aj naďalej možnosť zúčastniť sa na TOP medzinárodných startupových podujatiach. Stačí sledovať web sbagency.sk, kde sú uverejnené bližšie informácie. „V rámci iniciatívy Startup Sharks plánuje Slovak Business Agency i ďalšie aktivity. Jeden z prvých, veľmi úspešných projektov, ktorý spustila SBA na podporu startupov začiatkom tohto roka bola aj Startup Sharks Roadshow, ktorá sa tešila veľkému záujmu. Jej cieľom bolo prostredníctvom prednášok a osobných konzultácií podporiť záujem o podnikanie ako také a zároveň pomôcť podnikateľom cennými radami,“ uviedol Branislav Šafárik, generálny riaditeľ SBA.

O Startup Sharks

Startup Sharks je iniciatíva SBA zameraná na zlepšenie podmienok pre startupy, s cieľom zvýšiť šancu na presadenie sa inovatívnych a konkurencieschopných podnikateľských nápadov a zámerov na trhu. Je realizovaný prostredníctvom Schémy na podporu startupov (schéma pomoci de minimis) a Programu na podporu startupov vyhlásených Ministerstvom hospodárstva SR a financovaných zo štátneho rozpočtu SR. Podpora poskytnutá v rámciStartup Sharks prispeje k ekonomicky vhodnejšiemu nastaveniu podnikateľských zámerov a tým zníži mieru rizika zlyhania startupov.

 Autor: SBA

 

 

 

Odpovedať